dimecres, 30 de maig del 2012

diumenge, 27 de maig del 2012

Exercicis pràctics


Repàs

Ompliu els buits de les frases següents amb dos pronoms febles.




  1. Sabíem que als sogres els encantava el vi del Priorat, per això vam dur _________ una caixa.
  2. No m'agrada que entreu a casa amb les sabates del carrer. Aquí teniu el sabater, deseu _________.
  3. Volia fer-li un detall pel seu aniversari, va anar a una parada de flors i va comprar ________ de tots colors.
  4. Correu o _______ escaparà l'autobús.
  5. Vinguin a les cinc a veure el pis, l'agent els estarà esperant per ensenyar _______.
  6. Cal que expliqueu bé les condicions de finançament als clients, si no ________ informeu bé, podem tenir problemes.
  7. Vol arreglar-se els pòmuls i treure's les ulleres de sota els ulls, no sé qui _________ ha ficat al cap.
 Ester Mbomio

Normes generals de la combinació binària



Atribut
a) el, la, els, les: atribut determinat (amb article, demostratiu o possessiu)
És el teu germà?

b) ho: pronom neutre (això, allò, oració substantiva).
És molt simpàtic.
Sembla que li ha causat bona impressió.

c) en: per expressar èmfasi
Si n'és, d'alt.




Complement directe
a) el, la, els, les: CD determinat (amb article, demostratiu o possessiu)
Hem d'arreglar el cotxe.
Pinta aquesta finestra.

b) en: CD indeterminat (si hi ha quantitatiu és manté).
Vols aigua?
Vull tres panets.

c) ho: pronom neutre (això, allò, oració substantiva).
Acosta'm allò.
Explica'm què t'ha dit.

d) em, ens, et, us, es/se: 1 i 2a persona. Reflexius o recíproc (l'antecedent és el subjecte)
Porta'm a casa.
Pentina't.
L'Ona i l'Arnau es miren.
En Pere es dutxa.





CIndirecte
a) li/els: CI singulars o plurals sense distinció de gènere
Vam comunicar la decisió a la mare.
Van prendre les dades als nouvinguts.

b) em, ens, et, us, es/se: 1 i 2a persona. Reflexius o recíproc
Expliqueu-me el projecte.
Posa't l'abric.

c) hi: en contacte amb CD el, la, els, les amb en amb els verbs presentar i oferir quan el CD és em, ens, et, us, es.
Donarem el llibre a la nena.
Donarem les pilotes a la nena.
Et presentaré al director.
Us heu ofert als veïns?


C. Prep:
a)  en: amb preposició de
Recorda't d'estendre la roba.

b) hi: altres preposicions
Pensa en això.






C. Pred:
a) hi: en general
Duu les sabates brutes.
b) en: amb verbs com fer-se, dir-se, nomenar-se
Es diu Pau.
La nomenaran presidenta.





CC
Sempre hi, excepte CC de lloc que duen la preposició de (en).
Caminava poc a poc.
Vinc de Girona.





CN
Introduït per de, de vegades es pot substituir pel pn en.
Ens ho has amagat, en tenim proves.

 Ester Mbomio

Pronoms febles.

Ací hem trobat altre enllaç interesant amb exercicis de pronoms febles i altres activitats:
http://www.mariainmaculada.es/valencia/RECURSOS/recursos.htm

Paula Marrón i Ivana Overtoom.

Algunes normes bàsiques.

La no s’apostrofa davant de verbs com inventar , usar,utilitzar,imaginar...(i/u àtones).
        -vos si el verb acaba en diftong o consonant.

-     La funció de hi és complement de regim o complement circumstancial de lloc.
-     En CD hi ha tres classes determinat(el , la ,els ,les), indeterminat(en) i neutre(ho).
      Quan de CD du article , el pronom es igual ( com el article) i si no porta posem -en.
-     El CI en singular ( li) y en plural(els , els –los,’ls).
-     L’ordre és : reflexiu/2ª persona/1ªpersona/CI/CD/EN/HI.
Paula Marrón i Ivana Overtoom.

dijous, 24 de maig del 2012

Pronoms

https://sites.google.com/site/totapedrafaparetcampoamor/febles

Ací teniu una pàgina on hi ha teoria sobre pronoms febles i també  activitats


Cristina, Amaia, Yao, Priscila i Raquel

dimecres, 23 de maig del 2012

JUGALLENGUA


Un link que porta directament a una finestra on es pot descarregar el Jugallengua per a la pràctica del pronoms febles.


http://www.cefe.gva.es/polin/es/publicacions_jugallengua.html


Vicky, Virginia, Rebeca, Barbara , MªJose



L’altre día buscant informació de les manifestacions sobre l'educació, vaig trobar aquesta pàgina molt interessant que parla de la nostra llengua i la seua defensa, jo recomane pegar-li una ullada.



Vicky, Virginia, Rebeca, Barbara , MªJose

Coneixent grups i cançons catalanes IV


En aquest link podeu trobar una mica més d’informació del grup de la meua exposició que no serà molt tard.
http://www.fentlamagrup.blogspot.com.es/
Vicky, Virginia, Rebeca, Barbara , MªJose

EXERCICIS AL WORD


2.Completa els buits amb les formes del pronoms àtons adients:
1.- Arribaren tres persones?-No ,n’arribaren quatre.
2.-T’han explicat això, o no t’ho han explicat?
3.-Tens prou pa?-Sí, en tinc prou.
4.-La casa no era nova, però s’hi mantenia.
5.-Véns de Castelló?- Sí en vínc.
6.-Hui vaig a València, i demà també hi aniré.
7.- Toni treballa com una màquina, i tu també hi treballes.
8.-Escriu o no hi escrius?
9.- L’astronauta s’allunyava de la terra: veloçment se n’allunyava.
10.-Vius encara a Gandia, o ja no hi vius?
11.-Tots pensaven en la pel·lícula: Tots hi rumiaven encara
12.-Vingué molt cansat, o no hi vingué?ç
13.-Li agrada molt la platja: hi viu tot l’any.






Vicky, Virginia, Rebeca, Barbara , MªJose

Exercicis




Vicky, Virginia, Rebeca, Barbara , MªJose

dimecres, 16 de maig del 2012

Excercicis online Pronoms febles



Hem trobat una pàgina de exercicis online on hem practicat i ens ha anat molt bé!!

Esperem que us ajude!

CLICK AÇI













Rebeca Mellado i Bàrbara Gramage









La posició dels pronoms





Rebeca Mellado i Bárbara Gramage