Una de les qüestions que ens podríem
plantejar davant d'Aloma és de si es tracta d'una novel·la
autobiogràfica. Sovint confiar en l'autobiografisme és caure en una temptació
inevitable, sobretot quan alguns paral·lelismes entre l'obra i la vida de
l'autor semblen convidar-nos-hi. En el cas d'aquesta novel·la, on sí trobem
aquesta vinculació, sembla una qüestió molt clara.
Existeixen alguns esdeveniments que lliguen realitat i ficció:
la relació d'una jove amb un familiar de més edat, principalment, però també la
ubicació de la llar en una casa amb jardí. Això sembla indicar el caire
autobiogràfic del llibre. En el mateix sentit, podríem llegir l'ús de l'estil
indirecte lliure, que permet fins i tot incloure pensaments íntims de la
protagonista. Igualment l'escriptora trenca la linealitat del temps i deixa que
apareguin els records de la noia per associacions lliures. Així doncs, la
narració ens introdueix només en el món d'Aloma, que podríem veure com
l'alter-ego de Rodoreda.Malgrat tot, és important no confondre la ficció amb l'autobiografia: naturalment l'autora s'inspira en la pròpia experiència vital, i tanmateix cal dir que la novel·la va molt més enllà de l'anècdota personal i intenta construir una ficció, centrant-se en l'anàlisi de la psicologia de la seva protagonista.
Rodoreda comença a desenvolupar-hi el
seu estil característic basat sobretot en el recurs simbòlic. Identifica
el jardí i la llar amb el món de la innocència, món que Aloma abandonarà al
llarg de la novel·la. Es tracta, per tant, d'una novel·la que narra la
transformació de l'infant en adult, a través del descobriment de la mort,
l'amor, l'engany i, al final, del deure que s'encarna en un fill.
L'autora marca la sortida del món infantil amb el marciment de
les flors. També utilitza amb finalitat simbòlica el temps: l'obra comença a la
primavera, el temps de la florida, continua amb l'estiu, el clímax de la trama,
la tardor suposa el principi de la decadència i a l'hivern s'encadenen tots els
desastres. La novel·la conclou amb la promesa d'una nova primavera, quedant així
un final obert.
Malgrat que pugui semblar el contrari, és una novel·la
d'aparença molt senzilla: el seu vocabulari és planer, no té grans descripcions
i evita tractar directament els temes transcendentals igual que evita caure en
la grandiloqüència. Però, tot i així, aconsegueix una gran profunditat. El
resultat és una novel·la que potser fou un exercici catàrtic per l'autora, que
intentava deixar enrere els errors de la seva joventut.
Paula Marrón Pérez.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada